10 ژانویه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله آمریکایی چشم پزشکی نشان می دهد که کمبود جریان کوریوکاپیلاریس ممکن است خطر رتینوپاتی و ادم ماکولا را در افراد دیابتی پیش بینی کند.

این مطالعه با هدف بررسی رابطه ی بین درصد کاهش جریان کوریوکاپیلاریس (CC FD%) توسط آنژیوگرافی توموگرافی انسجام نوری(SS-OCTA)  و خطر 3 ساله پیشرفت رتینوپاتی دیابتی (DR) و ادم ماکولا دیابتی (DME) انجام شد.

در مجموع 903 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، که در ابتدای تحقیق به رتینوپاتی دیابتی مبتلا نبودندیا به رتینوپاتی دیابتیخفیف غیر پرولیفراتیو(NPDR)  بدون DME مبتلا بودند، در این مطالعه شرکت کردند. این افراد سالانه به مدت 3 سال تحت نظارت و معاینات چشمی قرار گرفتند. همه شرکت‌کنندگان تحت عکاسی فوندوس 7 میدانی استاندارد وOCT دامنه ی طیفی قرار گرفتند. SS-OCTA برای تصویربرداری شبکیه و کوریوکاپیلاریس استفاده شد و درصد کاهش جریان کوریوکاپیلاریسماکولا در مساحتی به ابعاد 3×3 میلی‌متر مربع اندازه‌گیری شد. مدل‌های لجستیک تک متغیره و چند متغیره برای ارزیابی ارتباط بین  CC FD٪ و دو یا چند مرحله از پیشرفت DR و توسعه DME استفاده شد. ارزش پیش‌بینی اضافی %CC FD برای رخداد حوادث با استفاده از آماره ی C، شاخص خالص طبقه‌بندی مجدد (NRI) و شاخصintegrated discrimination improvement  یا IDI، ارزیابی شد.

نتایج به شرح زیر بود:

· در طول 3 سال، 295 چشم از 1805 چشم (16.34%) به DR و 118 چشم دچار DME شدند.

· میانگین بالاترCC FD٪ با پیشرفتDR و توسعهDME پس از تنظیم برای عوامل مخدوش کننده مرتبط بود.

· در مناطق ETDRS، افزایش درصدCC FD در همه ی فیلدها با پیشرفت DR همراه بود. با این حال، افزایش  CC FD٪ در فیلد تحتانی با توسعه DME همراه بود.

· در مقایسه با مدل‌های مبتنی بر عوامل خطر شناخته ‌شده، افزودن میانگین % CC FD به طور قابل‌توجهی آمارC را برای پیشرفت DR و وقوع DME بهبود بخشید.

·  NRIها و IDIهای تخمین زده شده (همه > 0) نشان داد که افزودن % CC FD منجر به بهبود قابل توجهی در عملکرد متمایز کننده برای نقاط پایانی می شود.

درصد کاهش جریان کوریوکاپیلاریسماکولا ، به طور مستقل با پیشرفت DR و توسعهDME  در جمعیت چینی مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کننده در این مطالعه، مرتبط است و ارزش پیش بینی فزاینده ای فراتر از عوامل خطر سنتی و پارامترهای ریز عروقی شبکیه ارائه می دهد. گنجاندن CC FD٪ در مدل‌های پیش‌بینیDR ، به هدایت غربالگری مبتنی بر جمعیت و مدیریت شخصی‌شده کمک می‌کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/ophthalmology/news/choriocapillaris-flow-deficit-may-predict-risk-of-retinopathy-and-macular-edema-in-diabetics-105368